Disney Creativiteit Strategie – een NLP Tool
Walt Disney was zeer succesvol in het omzetten van dromen in realiteit. De techniek Disney Creativiteit Strategie werd gemodelleerd en ontwikkeld als NLP hulpmiddel door Robert Dilts, een NLP pionier en de auteur van Strategies of Genius. Een van de doelen van NLP is het modelleren van denkstrategieën van succesvolle mensen. Dilts bepaalde deze bijzondere strategie na analyse van Disney’s methoden, hoe hij zijn dromen kon om zetten in realiteit.
Walt Disney had het vermogen om zijn innovatieve creativiteit te verbinden met een succesvolle business strategie en populaire beroepen kwalificeerden hem zeker als een genie op het gebied van entertainment Op een bepaalde manier, Disney’s gekozen medium van meningsuiting, de animatiefilm, kenmerkt het fundamentele proces van alle genie.: het vermogen om iets dat alleen in de verbeelding bestaat te nemen en te smeden tot een fysiek bestaan die direct invloed heeft op de ervaring van anderen op een positieve manier, schrijft Robert Dilts.
Walt Disney is het symbool voor de mogelijkheid om een succesvol zakenimperium op te bouwen op basis van creativiteit en fantastische ideeën. Hij had het vermogen om te doen wat alle vernieuwers doen: om iets dat alleen in fantasie bestaat om te zetten in een realiteit die de werkelijkheid van anderen op een positieve manier beïnvloedt. Robert Dilts, NLP ontwikkelaar van het eerste uur, heeft Walt Disney’s denkstrategie gemodelleerd. Je kunt het gebruiken om je eigen persoonlijke vernieuwing tot stand te brengen, het is zeer bruikbaar in brainstormsessies en in teams om meer creativiteit en vernieuwing in de organisatie tot stand te brengen.
Een van de belangrijkste elementen uit Walt Disney’s strategie was zijn vermogen om iets te onderzoeken en te bekijken vanuit verschillende perspectieven en zijn voordeel te doen met de synergie van die verschillende perspectieven. Disney creëerde eerst een droom of een visie van een film als geheel en van de afzonderlijke personages. Vervolgens ging hij na in hoeverre zijn voornemens realiseerbaar waren. Hij woog de beschikbare middelen, tijd en bronnen tegen elkaar af en verzamelde alle informatie die hij nodig had om te zorgen dat de film met succes kon worden geproduceerd, zodat de droom werkelijkheid kon worden. Vervolgens plaatste hij zichzelf op het standpunt van de kritische bioscoopbezoeker. Hij vroeg zich af: is dit interessant genoeg, is dit onderhoudend genoeg, moest hij knippen, ook al was hij nog zo aan het materiaal gehecht.
De drie belangrijke rollen
De Disney Creativiteit strategie scheidt drie belangrijke rollen – dromer , realist en criticus – betrokken bij het proces van het genereren van ideeën te creëren en te vertalen naar de werkelijkheid . De rollen zijn afzonderlijk onderzocht voor maximale helderheid en gevolg.
- Dromer : Laat je gedachten vrij dwalen . Produceer een visionair grote foto zonder grenzen , beperkingen of terughoudendheid. Stel jezelf de vraag : Wat wil ik nu echt , in een ideale wereld ? Laat niet de werkelijkheid in je gedachten komen . Dit is de dagdroom of brainstorm tijd . Het zal waarschijnlijk gaan om je visuele verbeelding . Bepaal de uitkomst van het idee.
- Realist : Dit gaat over het organiseren van ideeën om je plan in praktijk te brengen . Wat zou er moeten gebeuren om het echt te maken ? Hoe zou je het kunnen doen? Denk constructief . Bedenk een actieplan en evalueer om te bepalen wat realistisch is. Stel jezelf de vraag : Wat zal ik doen om deze plannen werkelijkheid te maken ? Stel termijnen en mijlpalen vast voor de vooruitgang . Zorg ervoor dat je plan kan worden gestart en onderhouden door de juiste persoon of groep .
- Criticus : Test je plan , ga op zoek naar problemen , moeilijkheden en onbedoelde gevolgen . Evalueer deze . Stel jezelf de vraag, wat kan er mis gaan? Denk aan wat ontbreekt, wat het overschot is, wat de spins – offs zullen zijn . Definieer de context waarin je plan werkbaar is en problematisch